Urentabel en methodieken

Urentabel en methodieken

Hieronder vindt u per vak een overzicht van de methodieken en methoden die wij gebruiken op school.

Urentabel

Nederlandse taal

Taalontwikkeling 

  • Methode “Veilig Leren Lezen” (Kim versie)
  • Methode “Staal”
  • Uitgangspunten van de RMM(=Reflecterende Moedertaal Methodiek) Basishouding Communicatie & VAT- principes =
  • Volgen – Aanpassen – Toepassen

Lezen – Aanvankelijk lezen 

  • Methode “Veilig Leren Lezen” (Kim versie)
  • Individueel lezen: bibliotheekboeken.
  • Methode Voortgezet lezen
  • Methode “Estafette”

Lezen – Begrijpend en studerend lezen 

  • Methode “Nieuwsbegrip”. Cito-oefenboekjes en Lees Aardig
  • Methode “Staal”

Schrijven 

  • Methode “Pennenstreken”
  • Spelling
  • Aanvankelijk Methode “Veilig Leren Lezen” (Kim versie)

Spellen 

  • Methode “Staal”
  • Voortgezet (spelling)
  • Staal Spelling

Rekenen en wiskunde

  • Bronnenboek “Spelend rekenen”
  • Methode “Reken Zeker”, deels ondersteund met onderdelen van “Met sprongen vooruit”
  • Het remediërende programma van “Maatwerk” en het computerprogramma “Ambrasoft

Aardrijkskunde

  • Methode “Een wereld van verschil” (t/m jongste middenbouw)
  • Methode “Hier en daar”(van oudste middenbouw t/m oudste bovenbouw)
  • N.O.T.-serie “Landen van Europa” en andere School-tv programma’s
  • Blink wereld

Geschiedenis/staatsinrichting

  • Methode: “Wijzer door de Tijd”
  • Blink wereld

Biologie

  • Methode “Wijzer door natuur en techniek” en “Wijzer” voor de vervolgaanvang
  • N.O.T.-serie “Nieuws uit de natuur”
  • Blink wereld

Biologie

  • Methode “Stap vooruit” en “Op voeten en fietsen”.
  • JeugdVerkeersKrant.

Groep 7 & 8 doet mee aan het landelijk schriftelijk verkeersexamen. Ter voorbereiding op dit examen wordt geoefend met het Jeugdverkeersexamen.

Geestelijke stromingen

  • Projecten, projectmap “Feesten en gedenkdagen”
  • “Hemel en aarde”

Expressie-activiteiten

Te onderscheiden zijn tekenen, textiele werkvormen, handenarbeid, muzische- en dramatische vorming. Methode “Uit de kunst”.

Tekenen

  • Methode “Uit de kunst”
  • Methode “Tekenvaardig”

Muziek

  • Methode “123Zing”
  • Liedbundels: “Kleuterwijs”, “Eigenwijs “ en “Klankkleur”

Bevordering sociale redzaamheid/zelfstandigheidstraining

Dit komt in al onze lessen terug. Daarnaast geven wij sociale vaardigheidstrainingen in de groepen waar dit nodig is.

  • Methode “Leefstijl”
  • Projecten GGD

Engelse taal

Methode “Groove me”

Techniek en wetenschap

In het schooljaar 2014-2015 is gestart met het ‘science-programma’ voor de groepen 7 & 8. De leerlingen volgen 10 workshops gedurende het schooljaar. In schooljaar 2015-2016 komen er zes nieuwe workshops bij.

Verkeer

Auris de Spreekhoorn is een BVL school

Kinderen zijn een kwetsbare groep in het verkeer. Elk jaar zijn er in Nederland honderden kinderen betrokken bij verkeersongevallen. Meer dan een hele schoolklas laat daarbij het leven. Zij moeten daarom leren veilig aan het verkeer deel te nemen. Om verkeerseducatie op scholen te stimuleren en een hoge kwaliteit te waarborgen, is er in 1997 een keurmerk in het leven geroepen: het Brabants VerkeersveiligheidsLabel (BVL) met het beeldmerk SEEF de Zebra toont aan dat een school zich inzet voor de verkeerseducatie en –veiligheid rond de school.  Het Label is het bewijs dat verkeersveiligheid structureel deel uitmaakt van het schoolbeleid. Leerlingen krijgen verkeerslessen en er zijn verkeersprojecten met praktische oefeningen. Verder is er aandacht voor de schoolomgeving en zijn de wegen naar school zo verkeersveilig mogelijk. Daarnaast zijn (verkeers)ouders of verzorgers berokken bij verkeerseducatie.